Facebook marketing

Wist je dat de meeste succesvolle crowdfunding campagnes gebruik maken van Facebook? Het is een ontzettend krachtig marketingkanaal om in te zetten. Ik noem het ook weleens gekscherend de 4e F van je Inner Circle: Family, Friends, Founders, Facebook.

Het beste kanaal voor sociale marketing

Succcesvol Facebook inzetten is een combinatie van de juiste doelgroep bepalen, regelmatige goede updates doen en hiermee de interactie zoeken. En vervolgens heel gericht jouw doelgroep benaderen. Hiermee voorkom je dat  je mensen lastig gaat vallen die totaal geen interesse hebben in je campagne. Facebook is hier bij uitstek het marketing kanaal voor. Waarom? Ik kan hier heel kort over zijn: IEDEREEN zit op Facebook. Oftewel ook jouw doelgroep is hier te vinden. En Facebook kan perfect de juiste doelgroep voor jou filteren.

Tracken en meten

Belangrijk is dat je precies weet wie relevant is om te benaderen voor je campagne. Dit moet je meten, volgen en gebruiken om je campagne op te zetten. Dit doe je met behulp van een zogenaamde Facebook pixel. Voor crowdfunding campagnes is het namelijk ook handig om dit te combineren met Google Analytics tracking. Bij sommige platformen zoals Kickstarter kun je deze installeren in de back-office van je campagne pagina. Hiermee weet je precies of jouw acties conversie opleveren. En of je je op de juiste doelgroep richt.

Goedkoopste advertentie kanaal

Als ik het over Facebook marketing heb, dan betekent dit meer dan social media beheer. Facebook marketing is adverteren. Voor gericht bereik dat funding oplevert, zul je moeten investeren. Dit omdat Facebook heel selectief omgaat met het tonen van berichten aan jouw vrienden.

Momenteel is Facebook het goedkoopste kanaal om te adverteren en levert een enorm hoge ROI. 1 Euro erin en 5 of 10 eruit is geen uitzondering. Ideaal om je campagne te boosten, maar ook in aanloop van je campagne adviseer ik Facebook marketing in te zetten.

Een voorbeeld is de Kickstarter campagne Waterdrop (Nu op IndieGogo InDemand) die ik hielp om hun campagne met bijna 50% funding te boosten. Dit in combinatie met pers en media inzet eindigde de teller op €16.784!