Foto marketing

Drie seconden heb je. Waarvoor?

Om je campagne pagina bezoeker te verleiden om op je pagina te blijven en verder te lezen. Hoe doe je dat? Juist. Met beeld. Dat zijn foto’s, illustraties en video. Beeld komt duizend keer sneller binnen en wekt veel meer emotie op dan tekst.

De meeste bezoekers van je crowdfunding pagina zijn visueel ingesteld. En zullen in eerste instantie scannen op basis van beeld. Met goede foto’s verleid je een bezoeker om verder te lezen. En pas dan heb je de mogelijkheid om deze te overtuigen om jouw campagne te ondersteunen.

Fotografie is dus cruciaal om de aandacht van je crowd te trekken. En zo te overtuigen en converteren naar een donatie of investering.

Fotografie voor je campagne

Foto’s zet je op verschillende momenten en plekken van je campagne in. En bij voorkeur in ieder geval hier:

1. Campagne pagina

Gebruik goede en duidelijke foto’s van jouw product of project op en verspreid deze over je campagne pagina. Zorg ook dat je beeld afwisselt af met bijvoorbeeld een overzichtshot, een detailshot en bijvoorbeeld het product in gebruik.  Natuurlijk kan het wat moeilijker zijn als nog geen prototype hebt of als je helemaal geen product crowdfund maar iets minder tastbaars zoals een evenement of een verbouwing van een locatie.

team-an

Vergeet naast foto’s van je product

team-rub

of project, niet het belang van

team-kat

foto’s van jou en je team.

Hier kun je ook werken met renders, schetsen of illustraties. Toch biedt excellente fotografie hier een meerwaarde  op je pagina. Denk bijvoorbeeld aan portretfoto’s van jou en/of je team om je op de campagne pagina voor stellen. Om zo jouw campagne  letterlijk een gezicht te geven. Een foto plaatsen van jou en/team is iets dat ik je sowieso adviseer om te doen. Een mooie belichting met studiolampen of professionele flitsers maakt net het verschil.

2.  Onderdeel van je artwork

Denk bij foto’s niet alleen aan jouw campagne pagina. Je wil via meerdere kanalen zichtbaar zijn en zo traffic naar je pagina krijgen. Denk aan je social media updates, maar ook bijvoorbeeld een landingspagina of emails. Onderzoek op Twitter bijvoorbeeld toont aan dat de interactie van tweets met foto’s 5 keer zo groot is. En dat deze tweets maar liefst 2 keer zo vaak worden geretweet. Op Facebook zorgt een update met foto voor bijna 90% van de interactie met je doelgroep.

Foto’s zijn dus belangrijk om de aandacht te trekken, en groter bereik te krijgen en in contact te treden met je netwerk.

In combinatie met vormgeving kun je zo een heel sterk beeld of een bepaalde huisstijl neerzetten waardoor er consistentie in je campagne komt en deze uitstraling krijgt. Waardoor het ook aantrekkelijk wordt om jouw campagne te delen. Wil je namelijk dat je campagne viraal gaat, dan moeten jouw ambassadeurs dit niet alleen kunnen doen, maar ook hiervoor genoeg materiaal hebben om te doen.

persbericht-naar-plaatsing

Van persbericht naar exposure: goede foto’s vergroten kans op plaatsing. En zorgen voor consistentie in je communicatie.

En dat geldt niet alleen voor ambassadeurs. Wat dacht je van pers en media? Zonder goede foto’s kun je het sowieso wel shaken.  Een knaller foto kan een journalist of blogger in 1 seconde overtuigen. Daarnaast weten zij ook, net als jij nu, dat hun artikelen beter worden gelezen en gedeeld als er een mooi beeld bij zit. Zorg dus dat je in de perskit genoeg beeldmateriaal beschikbaar hebt.

3. Marketingtool

Tot slot wordt vaak vergeten hoe belangrijk foto’s zijn voor bijvoorbeeld Facebook marketing. Een van de eerste zaken die ik test wanneer we advertenties gaan draaien, is welk beeld het best converteert. Oftewel zonder foto’s, is het praktisch onmogelijk om een goede advertentieset te bouwen.

Denk daarnaast ook aan foto’s die je kan gebruiken tijdens presentaties die je eventueel gaat doen. Dit kunnen offline presentaties zijn, maar ook webinars of Hangouts.

Een keer investeren in het maken van professionele foto’s levert je ook een lange termijn waarde. Veel beeldmateriaal kun je namelijk ook gebruiken voor het opbouwen van een eigen stock. Hoewel je tegenwoordig van verschillende stockfoto sites zoals pexels.com en pixabay.com gratis stock foto’s kan downloaden, pleit ik er voor om eigen foto’s te (laten) maken. Dit geeft je campagne, organisatie of bedrijf een eigen identiteit en daarmee een sterke uitstraling. Ook op deze website gebruik ik om die reden alleen maar eigen foto’s.

offline-eventfotografie

Laat je offline events fotograferen. En zet deze foto’s in om mensen online te converteren.

Een andere manier om te zorgen dat je offline activiteiten ook online (op je campagne pagina) conversie opleveren, is door foto’s van events, bijeenkomsten of presentaties achteraf te mailen naar aanwezigen. In combinatie met email marketing creëer je zo extra contact momenten waarbij je de mogelijkheid hebt om mensen naar je campagne pagina te sturen. Naast portret- en productfotografie is event fotografie dus ook zeer effectief om in te zetten.

Zelf doen of uitbesteden

Nu kan iedereen tegenwoordig foto’s maken. Op elke smartphone zit een camera. En je hebt vast ook wel een neefje met een professionele camera. Ik zal eerlijk zijn. Tot op bepaalde hoogte kun je het met deze fotografie best redden. Maar op een gegeven moment raad ik je echt aan om fotografie uit te besteden aan een professionele fotograaf.

Wil je weten wanneer dit is? En vooral ook hoe je fotografie strategisch inzet binnen jouw campagne. En heb je geen fotograaf die dit voor kan doen? Wacht niet langer en neem meteen contact op. Ik werk met verschillende fotografen samen en heb ook in-house expertise en materiaal om je tegen elk budget verder te helpen.
Meer over samenwerken