Matchfunding

Wil je als non-profit organisatie of maatschappelijk, creatief initiatief meer uit je crowdfunding campagne halen, dan alleen funding van de crowd? Dan biedt matchfunding: de combinatie met een subsidie- of fondsaanvraag een enorme kans.

Meteen contact

Het nieuwe fondsenwerven

Als fondsenwerver ben je wellicht gewend om vanuit meerdere segmenten te werven. Maar wat matchfunding wezenlijk anders maakt dan bijvoorbeeld een combinatie van particuliere fondswerving en projectsubsidie aanvragen, is het feit dat je jouw project eerst door de crowd laat valideren. En hiermee draagvlak laat zien naar een financier. Deze kan jouw crowdfunding bedrag dan aanvullen.

matchfunding-verdubbelaar

Afbeelding: Voorbeeld van Matchfunding via een multiplier (Verdubbelaar).

Als fondsenwerver vergt dit dat je kan schakelen tussen de verschillende rollen die je gaat innemen. Zowel om de crowd als subsidieverstrekkers en fondsen te betrekken. Naar de crowd is je rol veel meer faciliterend dan sturend. Je geeft hiermee ook een groot deel van de beslissing (is er wel of niet behoefte aan jouw project) uit handen. Tenminste zo kan dat voelen. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je jouw achterban in een vroeg stadium betrekt.

Voor financiers is een geslaagde crowdfunding campagne namelijk het ultieme bewijs dat er draagvlak is voor jouw idee.

Dit geeft vertrouwen. Maar het combineren met een overtuigende fonds- of subsidieaanvraag vergt weer een andere vaardigheden. Ben je bij crowdfunding vooral bezig om jouw doelgroep, de crowd mee te krijgen, bij een aanvraag zul je veel meer moeten focussen op de beleidslijnen en de kaders die gesteld worden door de subsidiegever.

Qua dynamiek is crowfunding lean en mean en heel hands-on. En subsidie- en fondsaanvragen vergt wat meer bureauwerk. Het mooie is dat dit bij matchfunding allemaal bij elkaar komt. Oftewel:

In een slag haal je meer funding op dan als je via alle kanalen apart gaat werven.

Verschillende type matchfunding

Het combineren van crowdfunding met traditionele kanalen staat nog in de kinderschoenen. Er zijn dan ook verschillende manieren waarop fondsen en subsidiegevers met matchfunding omgaan:

  1. Aanvulling op je crowdfunding bedrag NA AFLOOP van de campagne
  2. Verdubbelaar van het fundingbedrag
  3. Na Inner Circle funding: Als een bepaald percentage is behaalt krijg je een aanvulling op of verdubbeling van alle bedragen die binnen komen.
  4. Combinaties: Omdat het voor alle stakeholders nog zoeken is naar de juiste formule voor matchfunding staat er nog veel open. Er zijn maar een aantal gemeentes en vermogensfondsen die in een vast verband samenwerken met crowdfunding platformen.
Structurele samenwerking platformen en financiers

Crowdfunding platform Voorjebuurt is een van de voorlopers van matchfunding en civic crowdfunding. Dit platform heeft bestaande samenwerkingsverbanden met gemeentes en fondsen. Lees meer hierover in ‘Slimme koppeling door crowdfunding en subsidie‘ (PDF) door Aster van Tilburg. Ook Voordekunst heeft samenwerkingsverbanden met fondsen en gemeentes voor projecten in de creatieve sector.

Nou hoeft matchfunding niet perse verbonden te zijn aan een crowdfunding platform. Als je met jouw campagne draagvlak kan laten zien, dan kun je dit altijd inzetten bij een subsidie- fondsaanvraag. Nogmaals, een geslaagde crowdfunding campagne is het ultieme bewijs dat er draagvlak is voor jouw idee. En vergroot dus de kans op honorering.

Zet een stap verder

Zelf ben ik bijzonder enthousiast over matchfunding omdat het veel mogelijkheden biedt om met sterke marketing een grote achterban te betrekken en hun waarde en input te vermenigvuldigen door traditionele financiers. Maar er kan veel meer!

Tegelijkertijd is er nog een derde kanaal dat ik altijd inzet bij campagnes om nog meer draagvlak te laten zien en funding binnen te krijgen.

Heb je een idee wat dit is? Juist: sponsors. Hiermee maken we het nog leuker en dynamischer. Wat mij betreft is dat de ultieme mix van fondsenwerving kanalen. Maar het juist integreren van je sponsor propositie binnen je crowdfunding campagne met matchfunding van subsidies of vermogensfondsen in je achterhoofd vergt weer een extra denkslag. En voorop uitgedachte strategie.

 

Succescase: Kanaalpop

Een voorbeeld van een campagne die ik hiermee hielp is Kanaalpop. De campagne op Voorjebuurt haalde €15.790 op. Naast funding vanuit een zeer betrokken achterban bestaande bezoekers en fans van Kanaalpop, haalden we funding op via sponsoring bij lokale bedrijven. Daarnaast wisten we door de crowdfunding campagne een subsidie van de gemeente binnen te halen.

krant artikel kanaalpop

 

 

Succescase: Geluksweekend045

gelusweekend vjb embed

Een van de deelneemsters aan de Crowdfunding Challenge haalt in maart 2016 binnen 14 dagen de 100% op Voorjebuurt. Tijdens de campagne matchte het VSB fonds een deel van de funding vanuit hun programma Nieuwe Ontmoetingen. Dit gaf een extra boost en stimulans voor het team van Geluksweekend045. Op moment van schrijven (5 april 2016) loopt de campagne nog.

De juiste strategie en aanpak

Je begrijpt dat het effectief combineren van deze verschillende kanalen een uitgekiende strategie vergt. Crowdfunding, subsidie aanvragen en sponsorwerving zijn op zich al verschillende expertises die stand-alone genoeg tijd en energie vragen. Het gaat erom dat je een overkoepelende strategie bepaalt waarmee je in een slag via meerdere kanalen tegelijk kunnen werven.

Overtuigd?

Dat matchfunding ook voor jouw initiatief een uitkomst biedt. En wil je hier extra ondersteuning hebben of een deel uitbesteden? Dan help ik je graag verder. Geef je naam en email adres op en dan neem ik meteen contact met je op via e-mail.

Meteen contact