crowdfunding-strategie

Een uitgekiende strategie vergroot je succes

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat campagnes zonder plan falen. En ook mijn eigen ervaring leert dat ondernemers of organisaties die zonder plan een campagne beginnen het niet halen. Van alle Nederlandse Kickstarter projecten mislukt 75% omdat er een gedegen plan ontbreekt.

Als we kijken naar de criteria van crowd financing platformen, dan hoef je zonder plan niet eens bij hen aan te kloppen. Om door de intake te komen, zul je nodige formaliteiten en een financiële onderbouwing moeten aanleveren.

Crowdfunding lijkt aan de voorkant (dus alles wat je online kan zien) makkelijk. Je kan naar succes cases kijken en er is heel veel informatie op het internet te vinden. Vergelijkbaar met de beginfase van social media: Iedereen kon een account aanmaken en als je een beetje enthousiast ging posten, kon je als snel een grote following bouwen. Inmiddels is het zo dat als je als bedrijf of organisatie echt resultaten (leads generen, omzet, klanten of donateurs werven) wil halen met social media je daar in moet investeren.

Met crowdfunding zijn we in diezelfde fase beland. Uit de kinderschoenen en uit de pioneersfase. Een beetje uitproberen en hopen dat het goedkomt, dat gaat niet meer werken. Daarbij is wat jij aan de voorkant kan zien slechts een fractie van wat er aan de achterkant en in voorbereiding allemaal gebeurt. Ben je hier niet van op de hoogte, dan is de kans groot dat je verkeerde beslissingen gaat maken. Wat er uiteindelijk in resulteert dat je campagne mislukt. En jij denkt:

“Maar al mijn Facebook vrienden vonden het zo’n goed idee en gaven aan dat ze het gingen supporten.”

Of

“We zijn op tv geweest en hadden wel miljoenen kijkers. Waarom is het dan toch niet gelukt?”

strategie en advies

Een uitgekiende strategie en strakke planning is dus een vereiste. Hoe kan ik jou hierin verder helpen? Voordat je jouw campagne online zet, zijn er een aantal belangrijke strategische beslissingen die je moet nemen. Zoals:

  • Welk platform is geschikt voor mijn project?
  • Welk type crowdfunding moet ik hanteren?
  • Is mijn doelbedrag realistisch gekeken naar mijn huidige netwerk?

En misschien klinkt het heel logisch, maar je crowdfunding doel en de crowd die je denkt te kunnen interesseren voor je campagne zijn onderdelen die je helder moet hebben voordat je jouw campagne gaat opzetten. Een goede test is om te kijken of je de volgende vragen kan beantwoorden:

  • Wat is de eerste stap die je nu moet zetten?
  • Weet je hoeveel funding je uit je huidige netwerk kan halen?
  • Weet je of de funding uit je huidige netwerk voldoende is om het fundingbedrag op te halen?
  • Gaat de crowd die jij voor ogen hebt daadwerkelijk jouw campagne steunen?
  • Welke kanalen leveren jou de meeste conversie?

Kun je geen antwoord geven op een aantal van deze vragen,  dan raad ik je aan te wachten met het opzetten van je campagne. Waarom? Omdat je geen idee hebt of de acties die je verzint en de middelen die je ontwikkelt mensen gaan overhalen om mee te doen.